Založ si blog

Skryté narativy: Jak společenské neviditelné vzorce vedou k viditelným konfliktům

Nedávno jsem si uvědomil, že naše životy a vztahy jsou mnohem více ovlivňovány skrytými narativy společnosti, než bychom si mohli představit. Tyto narativy se nenápadně vkrádají do našich myslí, formují naše představy o sobě samých, o druhých i o tom, co znamená být úspěšný, milovaný nebo hodnotný. A právě tyto škodlivé vzorce myšlení nás často vedou do konfliktů, kterým bychom se jinak mohli vyhnout.

Lidé, kteří spolu žijí dlouhou dobu, si často vytvoří o sobě navzájem obrazy a představy, které jsou složené z charakteristik a vlastností, jež mohou být zjednodušené nebo zkreslené. Například: „Můj partner je mlčenlivý, není průbojný, nebo mu dlouho trvá, než se k něčemu odhodlá.“ Ani já nejsem výjimkou – mám tendenci vytvářet si podobné představy nejen o své manželce, ale i o všech ostatních lidech, a myslím si, že to máme všichni podobně.

Časem jsem si však začal uvědomovat, že tyto představy vedou k opakovaným konfliktům. Konflikty nevznikají přímo z těchto obrazů, ale z toho, jak je následně analyzujeme a interpretujeme. Rád bych to ilustroval na konkrétním příkladu.

Nedávno jsem zmínil, že jsem mluvil s kamarádem, jehož firma hledá IT technika. Moje žena projevila zájem a řekla, že by to možná ráda zkusila. Místo toho, abych její zájem povzbudil, jsem se zaměřil na vysvětlení, že IT technik musí být dravý, proaktivní a ochotný se neustále vzdělávat, ale i tak jsem navrhl, že ji s kamarádem propojím a společně se na to místo podíváme. Všiml jsem si, že její zájem najednou výrazně ochabl.

Nechápal jsem proč. Měl jsem za to, že jí dávám veškerou podporu – materiální zázemí, čas, pohodlí. Ale ona hledala něco víc. Potřebovala emocionální podporu, uznání a povzbuzení. A já, namísto abych ji povzbudil, jsem použil jazyk podmínek a očekávání, který vyvolal pocit, že musí splnit určité standardy, aby mohla uspět.

Tady jsem pochopil, že problém není v mé ženě, ale ve mně. Mé představy o tom, jak by měla „úspěšná žena“ vypadat, byly formovány společností, médii a kulturními normami. Vytvořil jsem si obraz ženy, která musí být průbojná, odhodlaná, vzdělaná a schopná propojit všechny své schopnosti. Tento obraz byl tak silný, že jsem ho neustále promítal na svou ženu, čímž jsem vytvářel napětí a předsudky, které vedly ke konfliktům.

Ale skutečná otázka je, proč jsem neviděl, co se děje? Proč jsem nerozpoznal, že mé představy a očekávání jsou jen mé vlastní konstrukty, které nemusí mít nic společného s realitou mého vztahu?

Odpověď je jednoduchá: často jsme zaslepeni obrazy a narativy, které nám společnost vnucuje. Je to způsob, jakým jsme manipulováni a jakým se formují naše představy o sobě i o druhých. Ale když si toto uvědomíme, máme možnost zvolit jiný přístup – přístup založený na empatii a podpoře.

Proto se dnes snažím změnit svůj přístup a vy byste měli také.

Místo toho, abych kladl podmínky a očekávání, se učím říkat: „Ano, já ti pomohu.“ A v tom vidím klíč ke změně.

Závěrem, naše vztahy a životy nejsou předurčeny našimi předsudky ani představami, které jsme si vytvořili. Máme moc rozhodnout se jinak. Můžeme se naučit vnímat své blízké takové, jací skutečně jsou, a nikoli skrze zkreslené obrazy, které jsme si o nich vytvořili. Tím se zbavíme konfliktů a otevřeme cestu k porozumění, podpoře a skutečné lásce. Můžeme i změnit svět, když tyhle narativy uvidíme. Nemusíme být otroky, ale lidmi. Musí to být společná práce. Co myslíte, můžeme to dokázat?

Vzbuďme se k akci: Překonejme falešné ideologie a budujme jednotu

10.09.2024

Včera som zverejnil článok „Triumf jednoty: Od ideologickej deštrukcie k harmónii,“ v ktorom som kritizoval súčasné ideologické prostredie ako deštruktívne a rozdeľujúce spoločnosť. Tvrdil som, že táto deštruktívna ideológia je výsledkom sofistikovanej manipulácie, a nie prirodzenej vôle ľudí. Napriek tejto temnej perspektíve som zdôrazňoval možnosť [...]

Triumf jednoty: Od ideologickej deštrukcie k harmónii

09.09.2024

Som svedkom mnohých procesov, ktoré systematicky a cielene rozkladajú všetko dobré, čo v našej ideológii ešte zostalo. Tieto časy môžeme bez preháňania nazvať obdobím ideologickej deštrukcie. Napriek tomu však stále verím v možnosť pozitívnej zmeny a sám sa o ňu snažím aktívne prispievať. Aj keď môj názor často naráža na väčšinový postoj, všade okolo seba [...]

Šachy na Olympském Hřišti ve Francii: Boj o Svobodu

06.08.2024

Staří kriminalisté vždy tvrdili, že když se něco děje přímo před nosem, je to často jen kouřová clona. Má nás to zblbnout a odvést naši pozornost, abychom si nevšimli, co se děje kolem a neodhalili skutečného viníka. Použijme tedy tento pohled na olympiádu a věci, ke kterým tam dochází, možná uvidíme i jiný obraz. Po úvodním ceremoniálu olympijských her ve [...]

Rusko Iževsk škola streľba

Študent v Čeľabinsku zaútočil kladivom na spolužiakov a učiteľov, štyroch zranil

16.09.2024 18:07

Putin označuje takéto incidenty za importované zo Spojených štátov a vinu pripisuje globalizácii.

Stupava záplavy povodeň

Škody po povodniach sú veľké, to najhoršie ešte nie je za nami, vyhlásil Fico. Stretol sa aj s Vallom, Drobom a Viskupičom

16.09.2024 17:21, aktualizované: 18:38

Slovensku ponúkla pomoc s povodňami aj Ukrajina. Škody sú podľa Tarabu miliónové.

povode, záplavy, Devínska Nová Ves

Domy v Devínskej Novej Vsi sú stále pod vodou, miestni spomínajú na povodeň spred 11 rokov. Tvrdia, že bolo horšie

16.09.2024 17:15

Obyvatelia Devínskej Novej Vsi ani nemusia sledovať správy o stúpajúcich hladinách Dunaja a Moravy. Vývoj hydrologickej situácie do slova cítia na vlastnej koži

polícia, páska, požiar

V banskej šachte v Koši objavili dvoch mužov bez známok života. Uzatvorená bola už dva roky

16.09.2024 15:23, aktualizované: 16:11

Polícia začala trestné stíhanie vo veci prečinu usmrtenia.

lukassmoody

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 86
Celková čítanosť: 149695x
Priemerná čítanosť článkov: 1741x

Autor blogu

Kategórie